-
Denne skabelon tager udgangspunkt i den officielle fra HK/TF, men der er ændret lidt og så er den i tekstbehandlingsformat, så den er nem at kopiere og udfylde. Ændringerne er primært:
- Mulighed for valg mellem de to dominerende ansvarsforsikringsordninger i § 13 og
- ændret §20 vedr. mulighed for ansættelse på andre klinikker.
-
Skabelonen gælder fra 2023 og kan udfyldes elektronisk eller udskrives. Bemærk, at dentalkvalitet.dk har udarbejdet en let ændret udgave, som du kan se her.
-
Denne lille pjece fra STPS beskriver hvad en utilsigtet hændelse er og hvordan man rapporterer den korrekt. Hvis du oplever en utilsigtet hændelse, skal du rapportere den til Dansk Patientsikkerhedsdatabase. Det gør du på stps.dk/uth.
-
Beskæftigelsesministeriet har sendt et lovforslag om ændring af arbejdstidsloven i høring. Det forventes at blive vedtaget og gælde fra 1/1-2024, hvor vi så bl.a. skal have et system til registrering af medarbejdernes daglige arbejdstidspunkter.
Alternativt kan man ændre ansættelsesbeviset, så man definerer sine medarbejdere som "selvtilrettelæggere".
Læs evt. selv mere i lovforslaget.
-
Bogføringsloven regulerer reglerne for klinikkens bogføring. Mindstekravsbekendtgørelsen er en del af bogføringsloven. Den specificerer reglerne for, hvordan du skal udarbejde klinikkens årsregnskab.
-
I 2022 blev denne nye bogføringslov vedtaget med regulering af en række forfold vedr. digital bogføring samt krav til at virksomheden har en beskrivelse af sine bogføringsprocedurer.
-
Bogføringsloven, som blev vedtaget i 2022 stiller i §6 krav om, at klinikken har en beskrivelse af sine bogføringsprocedurer herunder betryggende opbevaring og ansvarlige medarbejdere. Dette dokument indeholder et eksempel på en komplet beskrivelse, som nemt kan tilrettes klinikkens faktiske forhold, hvis de afviger fra det beskrevne.
-
Prisen inkluderer oprettelse af en fælles bruger hos Google og 1 times (online) introduktion og hjælp til at komme i gang med at bruge arkivet på en hensigtsmæssig måde. Evt. yderligere hjælp eller konsulentbistand faktureres efter aftale. Når du køber Cassandra, bliver du kontaktet af en konsulent, som aftaler det fortsatte forløb med dig. Hvis du gerne vil vide lidt mere, inden du køber, kan du kontakte os på info@dentalkvalitet.dk og så kan vi ringe dig op og tale mere i detaljer om, hvordan Cassandra fungerer og hvordan det kunne blive en succes hos jer.
-
Efter køb af Minerva bliver du kontaktet af en konsulent, som vil spørge dig om nogle oplysninger om klinikkens lokaler, personale og udstyr. Baseret på disse oplysninger, sætter vi Minerva på til din klinik og aftaler et tidspunkt, hvor vi kan gennemgå det sammen, så I får en god start med Minerva. Hvis du gerne vil vide lidt mere, inden du køber, kan du kontakte os på info@dentalkvalitet.dk og så kan vi ringe dig op og tale om, hvordan Minerva fungerer mere i detaljer og hvordan det kunne blive en succes hos jer.
- Tandklinik i København: "Vi er SÅ glade for kalenderen. Det er en kæmpe lettelse i hver dagen"
- Tandklinik på Vestegnen: "Klinikassistenterne elsker den!"
- Tandklinik på Sjælland: "Opgavekalenderen er en stor succes. Vi er godt igang med at udbygge den og tilpasse den til vores klinik"
-
Det er hensigtsmæssigt at have alle klinikkens regler samlet i en personalehåndbog, så nye medarbejdere ikke er i tvivl om disse og så de kan bidrage til opretholdelse og positiv udvikling af klinikkens kultur og kvalitet, både arbejdsmæssigt og socialt. Dokumentet kan benyttets som et gennemarbejdet udgangspunkt, som naturligvis bør tilpasses forholdene på din egen klinik. INDHOLDSFORTEGNELSE Organisationsplan på klinikken Personlig fremtræden Sprogbrug Påklædning Mødetid Frokostpause Kaffe/spisepauser Parkering Sygemelding Mobiltelefon Personlige værnemidler Hepatitisvaccine B Ferie Overarbejde og afspadsering Ledig tid Orden og renholdelse af personaleafdeling Begravelse og bisættelse Personalemøder Kvalitetssikringsdokumenter Kursustid og transport under kursus Læge/tandlægebesøg Tandbehandling og hygiejneartikler Brug af klinikkens telefon, printer, mm. Rygepolitik Alkoholpolitik IT-politik: Internet, Facebook, computerspil m.m. Nøgle og adgangskode E-mail, computerkoder og Google-drev dokumenter, m.m. MUS Lønsamtale Længerevarende sygdom og sygefraværssamtaler Sygedagpengerefusion Tavshedspligt Samtykke til arbejdsgiverens behandling af medarbejderens data, fotos, mv. Overtrædelse og konsekvens
-
Early bird/TilbudDette skema til registrering af kontaktoplysninger for medarbejderes pårørende hænger sammen med Beredskabsplan vedr. brand.
-
Early bird/TilbudDette skema udfyldes med oplysninger for nye medarbejdere
-
Klinikkens økonomi er fuldstændig afhængig af, at kunderne betaler deres behandlinger. Dokumentet indeholder et sæt af regler for, hvornår der skal lægges et aconto-beløb og hvornår resten skal betales. Endvidere et par forslag til, hvad man kan sige til folk for at de skal forstå, hvorfor vi beder om et aconto-beløb.
-
Denne overenskomst er ikk egældende længere. Den er erstattet af den overenskomst, som gælder fra 2023-2025, som du kan finde her: https://dentalkvalitet.dk/vare/overenskomst-for-klinikassistenter-2023-2025/ Her kan du downloade overenskomsten som var gældende fra marts 2020 til 2023.
-
I dette regneark kan du indtaste hovedtallene for din klinik og derefter analysere forskellige lønmodeller for ansatte tandlæger, tandplejere og klinikassistenter for at få overblik over, hvad dine ansatte egentlig koster klinikken. Du vil opdage, at den samlede udgift til en medarbejder langt overstiger den løn, som både du og din ansatte tror, at de får. Regnearket er et udtryk for et øjebliksbillede og du bestemmer selv, hvordan du vil bruge det. Der vil forekomme ændringer i forskellige offentlige satser eller f.eks. overenskomster, så det vil være en god idé at downloade en ny version ind imellem. Denne version er opdateret med de nye lønninger og pensionssatser fra overenskomsterne pr. 1. april 2024 (og ændringerne i pension pr. juni 2023). Nu også med St.Bededagstillægget. Det er din suveræne beslutning, hvad du vælger at bruge dette regneark til. Regnearket kan ikke erstatte rådgivning fra f.eks. din revisor eller advokat. Der kan forekomme fejl og mangler i regnearket og satser mv. kan blive ændret. Vi påtager os ikke ansvar for skade eller tab, der direkte eller indirekte kan henføres til anvendelse af regnearket.
-
Sundhedslov (også kaldet særloven) fra maj 2018. Denne er erstattet i juni 2021 af Bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge
-
Tandklinikken skal (jf. persondataforordningen pr. 25. maj 2018) have en opdateret IT-sikkerhedspolitik. Dette dokument er Sanadent Tandlægernes IT-sikkerhedspolitik, som let kan tilpasses. Bemærk, at dokumentets indhold gerne skal passe til den konkrete adfærd på klinikken. Dokumentet er på 14 sider med følgende indhold: Indledning Formål med IT-sikkerhedspolitikken 4 Hovedmålsætninger i IT-sikkerhedspolitikken 4 IT-sikkerhed og troværdighed 4 Afbalanceret IT-sikkerhed 5 IT-sikkerhedspolitikkens omfang 5 Risikovurdering og risikoanalyse 6 Risikovurdering 6 Sikkerhedsniveau 6 Organisering og ansvar 6 Interne organisatoriske forhold 6 Styringsprincipper 7 Eksterne samarbejdspartnere 7 Klassifikation af systemer og data 7 Personaleoplysninger 7 Oplysninger om øvrige personer 8 Brugeradfærd 8 Passwordsikkerhed 9 Ansættelsesforholdet 9 Funktionsadskillelse 9 Ansættelsens ophør 9 Fysisk sikkerhed 10 Fysisk adgangskontrol 10 Alarm 10 Beskyttelse af udstyr 10 Styring af netværk og drift 11 Eksterne serviceleverandører 11 Skadevoldende programmer (vira, orme, spy- og malware) 11 Netværkssikkerhed 11 Informationsudveksling 11 Kryptering af emails 11 Adgangsstyring 12 De forretningsmæssige krav til adgangsstyring 12 Administration af brugeradgang 12 Brugerens ansvar 12 Mobilt udstyr og fjernarbejdspladser 12 Anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af it-systemer 13 Sikkerhedskrav til informationsbehandlingssystemer 13 It-beredskabsstyring 13 Overensstemmelse med lovbestemte krav 13 Godkendelse 14