-
Det er et krav, at klinikken har en skriftlig beskrivelse af, hvordan instrumenter steriliseres, emballeres og opbevares. Dette dokument indeholder en beskrivelse, som sikrer korrekt emballering, sterilisation, kontrol og opbevaring af instrumenter, jf. Nationale infektionshygiejniske retningslinjer (NIR)
-
Her finder du en gennemgang af målepunkterne for tilsyn fra STFP på tandklinikker i 2023. Denne udgave er fra maj 2023 og indeholder kun en ændring af en lovhenvisning til den nye sundhedslov (Bekendtgørelse af sundhedsloven, LBK nr. 1011 af 17. juni 2023), som ikke indeholder ændringer af relevans for tilsynet. De 15 fokuspunkter er fortsat: Behandlingsstedets organisering 1: Interview om instruktion og tilsyn ved benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) 2: Gennemgang af instrukser for delegation (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) Faglige fokuspunkter 3: Interview vedrørende medicinsk anamnese 4: Journalgennemgang vedrørende medicinsk anamnese 5: Interview vedrørende ordination af antibiotika 6: Journalgennemgang vedrørende ordination af antibiotika 7: Journalgennemgang vedrørende røntgenoptagelser Medicinhåndtering 8: Interview og gennemgang af medicin- og materialehåndtering herunder akutberedskab Patienters retsstilling 9: Interview om informeret samtykke til behandling 10: Journalgennemgang af informeret samtykke til behandling Hygiejne 11: Interview og gennemgang af dokumentation for kontrol af autoklave 12: Interview og observation vedrørende sterile pakninger af instrumenter til flergangsbrug 13: Interview og observation vedrørende vandkvalitetsprøver af unitvand 14: Interview vedrørende daglig rengøring på klinikken Øvrige fund 15: Øvrige fund med patientsikkerhedsmæssige risici
En grundig gennemgang af de 15 målepunkter, kan se i denne video af kursus den 28. april 2023. Vi holder endvidere et opdateret kursus den 3. november 2023. -
Efter køb af Minerva bliver du kontaktet af en konsulent, som vil spørge dig om nogle oplysninger om klinikkens lokaler, personale og udstyr. Baseret på disse oplysninger, sætter vi Minerva på til din klinik og aftaler et tidspunkt, hvor vi kan gennemgå det sammen, så I får en god start med Minerva. Hvis du gerne vil vide lidt mere, inden du køber, kan du kontakte os på info@dentalkvalitet.dk og så kan vi ringe dig op og tale om, hvordan Minerva fungerer mere i detaljer og hvordan det kunne blive en succes hos jer.
- Tandklinik i København: "Vi er SÅ glade for kalenderen. Det er en kæmpe lettelse i hver dagen"
- Tandklinik på Vestegnen: "Klinikassistenterne elsker den!"
- Tandklinik på Sjælland: "Opgavekalenderen er en stor succes. Vi er godt igang med at udbygge den og tilpasse den til vores klinik"
-
Dokumentet beskriver i punktform de 4 typer klinikaffald, der kan forekomme på en tandklinik samt sortering og håndtering af disse, så lovgivningen på området overholdes.
Fra 31. december 2022 blev det lovpligtigt for tandklinikker at sortere almindeligt husholdningsaffald ud over risikoaffaldet. I alt er der tale om 10 typer af affald: mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast-, mad- og drikkekarton samt farligt affald og restaffald.
Her er en tjekliste fra Miljøstyrelsen: