Inspiration til administrative procedurer.
-
Jf persondataforordningen skal tandklinikker gennemføre og dokumentere en konsekvensanalyse. Du kan få hjælp til dette ved at kontakte Bo på info@dentalkvalitet.dk. Datatilsynets skabelon til konsekvensanalyse (udgivet juni 2024). Du kan finde et forslag til en udfyldt konsekvensanalyse for en tandklinik her: GDPR: Konsekvensanalyse vedr. databehandling (DPIA)
-
Bekendtgørelsen er fra 2009. Der findes en vejledning, som uddyber loven.
-
Som bekendt blev store bededag afskaffet som helligdag i 2023. Loven er kort og koncis. Man skal kompensere alle fastansatte med 0,45% af årslønnen, hvis de får forøget deres arbejdstid som konsekvens af loven (ikke folk, som udelukkende får provisionsløn, for de tjener jo også mere i kraft af den ekstra dag, og ikke folk, som ikke arbejder om fredagen).
-
Denne skabelon tager udgangspunkt i den officielle fra HK/TF, men der er ændret lidt og så er den i tekstbehandlingsformat, så den er nem at kopiere og udfylde. Ændringerne er primært:
- Mulighed for valg mellem de to dominerende ansvarsforsikringsordninger i § 13 og
- ændret §20 vedr. mulighed for ansættelse på andre klinikker.
-
Skabelonen gælder fra 2023 og kan udfyldes elektronisk eller udskrives. Bemærk, at dentalkvalitet.dk har udarbejdet en let ændret udgave, som du kan se her.
-
Her står de væsentligste oplysninger vedr. overenskomsten for klinikassistenter, som blev godkendt i maj 2023. Du kan se den fulde overenskomst for 2023-2025 her: https://dentalkvalitet.dk/vare/overenskomst-for-klinikassistenter-2023-2025/
-
Hvis en opgave delegeres til en person, som ikke har den pågældende opgave som sit faglige virksomhedsområde, skal der foreligge en skriftlig instruks for delegeringen. Her på dentalkvalitet.dk finder du mange eksempler på instrukser, som nemt kan tilrettes klinikkens behov. Dette dokument er den skabelon, som ligger til grund for instrukserne. Hvis du vil skrive instrukserne fra bunden, er du velkommen til at downloade den gratis.
-
Journalføringsbekendtgørelsen kræver i §30 skriftlige instrukser for journalføring ved tekniske nedbrud eller i øvrigt ved manglende adgang til patientjournalen. Dette dokument er et eksempel på dette.
-
Bogføringsloven regulerer reglerne for klinikkens bogføring. Mindstekravsbekendtgørelsen er en del af bogføringsloven. Den specificerer reglerne for, hvordan du skal udarbejde klinikkens årsregnskab.
-
I bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø er de vigtigste regler om psykisk arbejdsmiljø samlet, så det er nemt for virksomhederne at se, hvilke regler der er særligt centrale, når det handler om det psykiske arbejdsmiljø. Der er ingen nye krav i bekendtgørelsen, men bekendtgørelsen indeholder mange nye regler, der præciserer kravene til det psykiske arbejdsmiljø.
-
For at danne sig et grundlag for at gennemføre den lovpligtige konsekvensanalyse, starter man med at udarbejde en datastrømsanalyse. Dette regneark indeholde et eksempel, som i langt de fleste tilfælde vil være næsten dækkende for en tandklinik. Klinikken skal naturligvis løbe dokumentet igennem og sikre, at indholdet svarer til de faktiske forhold på klinikken, men man slipper for at bruge mange timer på at gennemtænke klinikkens processer.
-
Dette eksempel på en it-beredskabsplan er udarbejdet ud fra TF's anbefalede skabelon. Man kan også indbygge disse oplysninger i it-sikkerhedspolitikken.
-
I 2022 blev denne nye bogføringslov vedtaget med regulering af en række forfold vedr. digital bogføring samt krav til at virksomheden har en beskrivelse af sine bogføringsprocedurer.
-
Bogføringsloven, som blev vedtaget i 2022 stiller i §6 krav om, at klinikken har en beskrivelse af sine bogføringsprocedurer herunder betryggende opbevaring og ansvarlige medarbejdere. Dette dokument indeholder et eksempel på en komplet beskrivelse, som nemt kan tilrettes klinikkens faktiske forhold, hvis de afviger fra det beskrevne.
-
Det er hensigtsmæssigt at have alle klinikkens regler samlet i en personalehåndbog, så nye medarbejdere ikke er i tvivl om disse og så de kan bidrage til opretholdelse og positiv udvikling af klinikkens kultur og kvalitet, både arbejdsmæssigt og socialt. Dokumentet kan benyttets som et gennemarbejdet udgangspunkt, som naturligvis bør tilpasses forholdene på din egen klinik. INDHOLDSFORTEGNELSE Organisationsplan på klinikken Personlig fremtræden Sprogbrug Påklædning Mødetid Frokostpause Kaffe/spisepauser Parkering Sygemelding Mobiltelefon Personlige værnemidler Hepatitisvaccine B Ferie Overarbejde og afspadsering Ledig tid Orden og renholdelse af personaleafdeling Begravelse og bisættelse Personalemøder Kvalitetssikringsdokumenter Kursustid og transport under kursus Læge/tandlægebesøg Tandbehandling og hygiejneartikler Brug af klinikkens telefon, printer, mm. Rygepolitik Alkoholpolitik IT-politik: Internet, Facebook, computerspil m.m. Nøgle og adgangskode E-mail, computerkoder og Google-drev dokumenter, m.m. MUS Lønsamtale Længerevarende sygdom og sygefraværssamtaler Sygedagpengerefusion Tavshedspligt Samtykke til arbejdsgiverens behandling af medarbejderens data, fotos, mv. Overtrædelse og konsekvens
-
Early bird/TilbudDette skema til registrering af kontaktoplysninger for medarbejderes pårørende hænger sammen med Beredskabsplan vedr. brand.
-
Early bird/TilbudDet er lovpligtigt at have en skriftlig rygepolitik. Denne skabelon kan benyttes. Få medarbejderne til at underskrive den og scan den underskrevne rygepolitik til personalemappen.
-
Early bird/TilbudDette skema benyttes til at dokumentere, at en ny medarbejder er blevet introduceret til og har sat sig ind i klinikkens kemisk APV.
-
Early bird/TilbudDette skema udfyldes med oplysninger for nye medarbejdere
-
Ved det årlige røntgen-audit skal man kontrollere indikation og kvalitet af tilfældigt udvalgte røntgenbilleder samt kontrollere, at man har taget stilling til en række forhold vedr. sine strålekilder. Dette er en skabelon, som gør det nemt at registrere og dokumentere, at kontrollen er udført i overensstemmelse med Statens institut for strålehygiejnes krav.
-
Et af kravene i databeskyttelsesloven er at man, når man arbejder med biometriske data, skal udarbejde en risikovurdering og konsekvensanalyse af, hvorvidt de registrerede data krænker personers rettigheder eller frihedsrettigheder. Dette dokument indeholder en konsekvensanalyse, som nemt kan tilrettes forholdene på den enkelte klinik.
-
Europaparlamentet besluttede i 2018 et omfattende regelsæt om beskyttelse af persondata. Efterfølgende har Folketinget vedtaget en Lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (også kaldet databeskyttelsesloven). Som udgangspunkt er behandling af helbredssoplysninger forbudt (Artikel 9 stk. 1), men heldigvis gælder forbudet ikke for sundhedspersoner, som har en legitim adgang til at behandle disse oplysninger. Så vi må (naturligvis) gerne opbevare folks journaler, men der er opstillet en række krav til IT-sikkerhed i denne forbindelse, som fordrer, at man har en række dokumenter på plads, herunder
- Kortlægning af dataveje, brugerroller og dataflow (inkl. intern fortegnelse) - dette er et ret stort arbejde...
- Konsekvensanalyse og risikovurdering (hvad kan gå galt og hvor galt går det så…?)
- IT-sikkerhedspolitik (Se eksempel her)
- IT-Beredskabsplan (hvad gør man, hvis noget går galt)
-
Alle tandklinikker arbejder med en række stoffer, som i varierende grad betegnes som farlige. Siden 2019 har der været krav om, at tandklinikker skal gennemføre kemisk APV. Dette dokument er Arbejdstilsynets vejledning vedr. Arbejde med stoffer og materialer. Dokumentets indhold kan også læses her: https://at.dk/regler/at-vejledninger/arbejde-stoffer-materialer-c-1-3/
-
Klinikkens økonomi er fuldstændig afhængig af, at kunderne betaler deres behandlinger. Dokumentet indeholder et sæt af regler for, hvornår der skal lægges et aconto-beløb og hvornår resten skal betales. Endvidere et par forslag til, hvad man kan sige til folk for at de skal forstå, hvorfor vi beder om et aconto-beløb.
-
Denne overenskomst er ikk egældende længere. Den er erstattet af den overenskomst, som gælder fra 2023-2025, som du kan finde her: https://dentalkvalitet.dk/vare/overenskomst-for-klinikassistenter-2023-2025/ Her kan du downloade overenskomsten som var gældende fra marts 2020 til 2023.
-
I dette regneark kan du indtaste hovedtallene for din klinik og derefter analysere forskellige lønmodeller for ansatte tandlæger, tandplejere og klinikassistenter for at få overblik over, hvad dine ansatte egentlig koster klinikken. Du vil opdage, at den samlede udgift til en medarbejder langt overstiger den løn, som både du og din ansatte tror, at de får. Regnearket er et udtryk for et øjebliksbillede og du bestemmer selv, hvordan du vil bruge det. Der vil forekomme ændringer i forskellige offentlige satser eller f.eks. overenskomster, så det vil være en god idé at downloade en ny version ind imellem. Denne version er opdateret med de nye lønninger og pensionssatser fra overenskomsterne pr. 1. april 2023 (og ændringerne i pension pr. juni 2023). Det er din suveræne beslutning, hvad du vælger at bruge dette regneark til. Regnearket kan ikke erstatte rådgivning fra f.eks. din revisor eller advokat. Der kan forekomme fejl og mangler i regnearket og satser mv. kan blive ændret. Vi påtager os ikke ansvar for skade eller tab, der direkte eller indirekte kan henføres til anvendelse af regnearket.
-
Sundhedslov (også kaldet særloven) fra maj 2018. Denne er erstattet i juni 2021 af Bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge
-
Tandklinikken skal (jf. persondataforordningen pr. 25. maj 2018) have en opdateret IT-sikkerhedspolitik. Dette dokument er Sanadent Tandlægernes IT-sikkerhedspolitik, som let kan tilpasses. Bemærk, at dokumentets indhold gerne skal passe til den konkrete adfærd på klinikken. Dokumentet er på 14 sider med følgende indhold: Indledning Formål med IT-sikkerhedspolitikken 4 Hovedmålsætninger i IT-sikkerhedspolitikken 4 IT-sikkerhed og troværdighed 4 Afbalanceret IT-sikkerhed 5 IT-sikkerhedspolitikkens omfang 5 Risikovurdering og risikoanalyse 6 Risikovurdering 6 Sikkerhedsniveau 6 Organisering og ansvar 6 Interne organisatoriske forhold 6 Styringsprincipper 7 Eksterne samarbejdspartnere 7 Klassifikation af systemer og data 7 Personaleoplysninger 7 Oplysninger om øvrige personer 8 Brugeradfærd 8 Passwordsikkerhed 9 Ansættelsesforholdet 9 Funktionsadskillelse 9 Ansættelsens ophør 9 Fysisk sikkerhed 10 Fysisk adgangskontrol 10 Alarm 10 Beskyttelse af udstyr 10 Styring af netværk og drift 11 Eksterne serviceleverandører 11 Skadevoldende programmer (vira, orme, spy- og malware) 11 Netværkssikkerhed 11 Informationsudveksling 11 Kryptering af emails 11 Adgangsstyring 12 De forretningsmæssige krav til adgangsstyring 12 Administration af brugeradgang 12 Brugerens ansvar 12 Mobilt udstyr og fjernarbejdspladser 12 Anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af it-systemer 13 Sikkerhedskrav til informationsbehandlingssystemer 13 It-beredskabsstyring 13 Overensstemmelse med lovbestemte krav 13 Godkendelse 14
-
Tandklinikken skal (jf. persondataforordningen pr. 25. maj 2018) have en opdateret privatlivspolitik. Dette dokument er Sanadent Tandlægernes privatlivspolitik, som let kan tilpasses. Dokumentet indeholder 10 sider med bl.a. følgende indhold: Kontaktoplysninger Data Protection Officer Vi sikrer dig fair og transparent databehandling Behandling af persondata Samtykke Sikkerhed Interne regler om informationssikkerhed Brug af cookies Cookies, formål og relevans Dine rettigheder
-
Tandklinikken skal som udgangspunkt (jf. persondataforordningen pr. 25. maj 2018) indhente samtykke fra alle patienter til at registrere deres oplysninger i journalsystemet. Dette er dog senerelempet i lovgivningen og efterfølgende vejledning, så registrering, som følger af krav i lovgivningen er undtaget. Man skal dog stadig indhente patientens samtykke, hvis man påtænker at udveksle patientens oplysninger med andre (kommuner, tandteknikere og lignende og derfor kan det være en god idé at få patientens samtykke fra starten. Dette forslag til indhentning af samtykke lægger op til, at patienten afkrydser (lovpligtigt) og underskriver samtykkeerklæringen, når de besøger klinikken. I princippet skal samtykket fornys hvert år.