De vigtigste regler og lovkrav.
-
Den 19/12-2024 vedtog Folketinget ‘Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven’ med Indførelse af forsikringspligt for privatpraktiserende tandlæger, ophævelse af oplysningspligt ved erstatningsudbetalinger i patienterstatningssager og ændring af regler om samtykke til ukomplicerede behandlinger ved den kommunale tandpleje. Dette er selve loven. Du kan læse lidt flere detaljer i Lovforslaget.
-
Denne piece underbygger den meget lave strålebelastning, som røntgenoptagelser hos tandlægen udgør. Der er stor forskel på doser ved forskellige typer undersøgelser. Eksempelvis er dosis ved en CT skanning ca. 1000 gange større end dosis ved en almindelig røntgenundersøgelse hos tandlægen.
-
Bekendtgørelsen er fra 2009. Der findes en vejledning, som uddyber loven.
-
Som bekendt blev store bededag afskaffet som helligdag i 2023. Loven er kort og koncis. Man skal kompensere alle fastansatte med 0,45% af årslønnen, hvis de får forøget deres arbejdstid som konsekvens af loven (ikke folk, som udelukkende får provisionsløn, for de tjener jo også mere i kraft af den ekstra dag, og ikke folk, som ikke arbejder om fredagen).
-
Skabelonen gælder fra 2023 og kan udfyldes elektronisk eller udskrives. Bemærk, at dentalkvalitet.dk har udarbejdet en let ændret udgave, som du kan se her.
-
Denne lille pjece fra STPS beskriver hvad en utilsigtet hændelse er og hvordan man rapporterer den korrekt. Hvis du oplever en utilsigtet hændelse, skal du rapportere den til Dansk Patientsikkerhedsdatabase. Det gør du på stps.dk/uth.
-
Beskæftigelsesministeriet har sendt et lovforslag om ændring af arbejdstidsloven i høring. Det forventes at blive vedtaget og gælde fra 1/1-2024, hvor vi så bl.a. skal have et system til registrering af medarbejdernes daglige arbejdstidspunkter.
Alternativt kan man ændre ansættelsesbeviset, så man definerer sine medarbejdere som "selvtilrettelæggere".
Læs evt. selv mere i lovforslaget.
-
Rettigheder og pligter ved autorisation, pjece fra STPS. Hvis du ønsker dette uddybet med mere konkrete retningslinjer, så kan du med fordel se videoen fra kurset "Bestå tilsyn fra STPS".
-
Pjece fra STPS, hvor du kan læse overordnet om sundhedfagligt virksomhedsområde, delegering og de rettigheder og pligter, som følger med din autorisation. Du kan finde en uddybning her. Hvis du ønsker dette uddybet med mere konkrete retningslinjer, så kan du med fordel se videoen fra kurset "Bestå tilsyn fra STPS".
-
Siden november 2012 gælder skærpede regler om, hvor meget brintoverilte (hydrogenperoxid) et produkt, der markedsføres til blegning af tænder, må indeholde eller frigive. Ifølge reglerne om kosmetiske produkter må der frit sælges tandblegeprodukter med op til 0,1 % hydrogenperoxid, men hvis koncentrationen af hydrogenperoxid er over 0,1 % må tandblegeprodukterne kun sælges til tandlæger og anvendes i forbindelse med tandblegning. Det er ikke tilladt at markedsføre tandblegeprodukter, der indeholder over 6 % hydrogenperoxid. Kun tandlæger må blege tænder med produkter, der indeholder over 0,1 % hydrogenperoxid. De anvendte tandblegemidler må maksimalt indeholde eller frigive 6 % hydrogenperoxid. Det er således ikke lovligt, at tandplejere udfører tandblegninger, medmindre det sker under direkte opsyn af en tandlæge.
-
Her står de væsentligste oplysninger vedr. overenskomsten for klinikassistenter, som blev godkendt i maj 2023. Du kan se den fulde overenskomst for 2023-2025 her: https://dentalkvalitet.dk/vare/overenskomst-for-klinikassistenter-2023-2025/
-
Early bird/TilbudDETTE ER REGISTRERING TIL AT SE KURSET ONLINE Kort efter du køber adgang til at se kurset vil du modtage en email med et link og oplysning om adgang. Adgangen er personlig og gælder 1 måned fra købstidspunktet. Kurset blev afholdt den 28. april 2023 kl. 14-18 i København. Videoen varer i alt ca. 3 timer og man kan spole frem og tilbage, som man vil. Kurset henvender sig til alle, som arbejder med opgaver, der er underlagt de regler, som STPS administrerer tilsyn vedrørende. På kurset får du en grundig gennemgang af STPS’ nye målepunkter og får styr på:
- Hvilke dokumenter er lovpligtige? Hvordan skal vi udarbejde dem?
- Hvad skal trimmes, før klinikken er klar til tilsyn?
- Hvordan skriver vi en god og kort journal, som ikke er mangelfuld?
- Hvordan kan du optimere arbejdet i hverdagen, så medarbejderne kan føre den lovlige klinik videre med sikker hånd?
- Vi giver svar på ovennævnte spørgsmål og meget mere med udgangspunkt i NIR og anden relevant lovgivning som f.eks journallovgivningen.
- Vi viser eksempler fra de enkle og praktiske små-løsninger og simple værktøjer, vi selv benytter til at få overblik over opgavernes omfang, hyppighed og metoder til at løse dem
-
Her finder du en gennemgang af målepunkterne for tilsyn fra STFP på tandklinikker i 2023. Denne udgave er fra maj 2023 og indeholder kun en ændring af en lovhenvisning til den nye sundhedslov (Bekendtgørelse af sundhedsloven, LBK nr. 1011 af 17. juni 2023), som ikke indeholder ændringer af relevans for tilsynet. De 15 fokuspunkter er fortsat: Behandlingsstedets organisering 1: Interview om instruktion og tilsyn ved benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) 2: Gennemgang af instrukser for delegation (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) Faglige fokuspunkter 3: Interview vedrørende medicinsk anamnese 4: Journalgennemgang vedrørende medicinsk anamnese 5: Interview vedrørende ordination af antibiotika 6: Journalgennemgang vedrørende ordination af antibiotika 7: Journalgennemgang vedrørende røntgenoptagelser Medicinhåndtering 8: Interview og gennemgang af medicin- og materialehåndtering herunder akutberedskab Patienters retsstilling 9: Interview om informeret samtykke til behandling 10: Journalgennemgang af informeret samtykke til behandling Hygiejne 11: Interview og gennemgang af dokumentation for kontrol af autoklave 12: Interview og observation vedrørende sterile pakninger af instrumenter til flergangsbrug 13: Interview og observation vedrørende vandkvalitetsprøver af unitvand 14: Interview vedrørende daglig rengøring på klinikken Øvrige fund 15: Øvrige fund med patientsikkerhedsmæssige risici
En grundig gennemgang af de 15 målepunkter, kan se i denne video af kursus den 28. april 2023. Vi holder endvidere et opdateret kursus den 3. november 2023. -
Bogføringsloven regulerer reglerne for klinikkens bogføring. Mindstekravsbekendtgørelsen er en del af bogføringsloven. Den specificerer reglerne for, hvordan du skal udarbejde klinikkens årsregnskab.
-
I bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø er de vigtigste regler om psykisk arbejdsmiljø samlet, så det er nemt for virksomhederne at se, hvilke regler der er særligt centrale, når det handler om det psykiske arbejdsmiljø. Der er ingen nye krav i bekendtgørelsen, men bekendtgørelsen indeholder mange nye regler, der præciserer kravene til det psykiske arbejdsmiljø.
-
I 2022 blev denne nye bogføringslov vedtaget med regulering af en række forfold vedr. digital bogføring samt krav til at virksomheden har en beskrivelse af sine bogføringsprocedurer.
-
Bogføringsloven, som blev vedtaget i 2022 stiller i §6 krav om, at klinikken har en beskrivelse af sine bogføringsprocedurer herunder betryggende opbevaring og ansvarlige medarbejdere. Dette dokument indeholder et eksempel på en komplet beskrivelse, som nemt kan tilrettes klinikkens faktiske forhold, hvis de afviger fra det beskrevne.
-
Ved det årlige røntgen-audit skal man kontrollere indikation og kvalitet af tilfældigt udvalgte røntgenbilleder samt kontrollere, at man har taget stilling til en række forhold vedr. sine strålekilder. Dette er en skabelon, som gør det nemt at registrere og dokumentere, at kontrollen er udført i overensstemmelse med Statens institut for strålehygiejnes krav.
-
I bilag 1 til denne lov finder du de fastsatte priser på tandlæge-ydelser (i bilag 1) og definitionen af ydelserne (bilag 2). Før 2018 var disse i overenskomsten mellem regionernes takstråd og TF - nu er de i loven. Bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge erstattede i juni 2021 de særlov 558, som oprindeligt blev vedtaget i 2018, ofte kaldet Særloven. Senest er loven opdateret pr. 1. december 2024.
-
Sundhedsloven blev opdateret i marts 2023. Ordet "tandlæge" er nævnt 120 gange i loven, så relevansen er til at få øje på. Loven har 278 paragraffer og fylder 89 sider. Den væsentligste ændring for tandlæger siden seneste version fra 2022 er tilbudet til de unge under 22 år om gratis tandpleje.
-
Et af kravene i databeskyttelsesloven er at man, når man arbejder med biometriske data, skal udarbejde en risikovurdering og konsekvensanalyse af, hvorvidt de registrerede data krænker personers rettigheder eller frihedsrettigheder. Dette dokument indeholder en konsekvensanalyse, som nemt kan tilrettes forholdene på den enkelte klinik.
-
Cookiebekendtgørelsen er en del af den ret komplicerede lovgivning om databehandling af de - ofte automatisk - indsamlede data i forbindelse med besøg på klinikkens hjemmeside. Reglerne ændrer sig næsten månedligt, så det er en god idé at outsource opgaverne til kompetente leverandører i videst muligt omfang. De grundlæggende regler står i Databeskyttelsesloven.
-
Juraen omkring databehandling af de - ofte automatisk - indsamlede data i forbindelse med besøg på klinikkens hjemmeside er ret komplicerede, og det tilrådes at man sikrer sig, at ens hjemmesideleverandør og hosting-leverandør har styr på disse. Reglerne står i databeskyttelsesloven og EUs persondataforordning og er kommenteret i denne vejledning: Vejledning om behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende. Bemærk endvidere reglerne i Cookiebekendtgørelsen med senere opdateringer.
-
Europaparlamentet besluttede i 2018 et omfattende regelsæt om beskyttelse af persondata. Efterfølgende har Folketinget vedtaget en Lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (også kaldet databeskyttelsesloven). Som udgangspunkt er behandling af helbredssoplysninger forbudt (Artikel 9 stk. 1), men heldigvis gælder forbudet ikke for sundhedspersoner, som har en legitim adgang til at behandle disse oplysninger. Så vi må (naturligvis) gerne opbevare folks journaler, men der er opstillet en række krav til IT-sikkerhed i denne forbindelse, som fordrer, at man har en række dokumenter på plads, herunder
- Kortlægning af dataveje, brugerroller og dataflow (inkl. intern fortegnelse) - dette er et ret stort arbejde...
- Konsekvensanalyse og risikovurdering (hvad kan gå galt og hvor galt går det så…?)
- IT-sikkerhedspolitik (Se eksempel her)
- IT-Beredskabsplan (hvad gør man, hvis noget går galt)
-
Denne Vejledning om dentalt udstyr efter mål er et supplement til vejledningen fra 2015. Dentalt udstyr efter mål er bl.a. egen fræsning af kroner.
-
Denne vejledning fra 2015 er skrevet af Lægemiddelstyrelsen og målrettet bl.a. tandklinikker. Vejledningen er en hjælp til at overholde Bekendtgørelse om medicinsk udstyr. Der findes en supplerende Vejledning om dentalt udstyr efter mål fra oktober 2021.
-
Vejledning om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) er fra december 2009 og uddyber reglerne i bekendtgørelsen.
-
GDPR er en forkortelse af General Data Protection Regulation og dækker alle de regler, der omhandler beskyttelse af persondata. Denne pjece fra Datatilsynet giver et hurtigt overblik over hvad persondata er og hvordan de behandles korrekt. Pjecen er baseret på Databeskyttelsesloven blev vedtaget i Danmark i 2018 som et supplement til Persondataforordningen.
-
GDPR er en forkortelse af General Data Protection Regulation og dækker alle de regler, der omhandler beskyttelse af persondata. Persondataforordningen blev vedtaget i EU-regi i 2017. Forordningen regulerer kravene til beskyttelse af data vedr. private personer, herunder særligt de personfølsomme oplysninger, som tandklinikker behandler.
-
Alle tandklinikker arbejder med en række stoffer, som i varierende grad betegnes som farlige. Siden 2019 har der været krav om, at tandklinikker skal gennemføre kemisk APV. Dette dokument er Arbejdstilsynets vejledning vedr. Arbejde med stoffer og materialer. Dokumentets indhold kan også læses her: https://at.dk/regler/at-vejledninger/arbejde-stoffer-materialer-c-1-3/
-
Denne Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler er trådt i kraft i juni 2021. De væsentligste nyheder: Journalføringen skal ske i forbindelse med eller snarest muligt efter patientkontakten. Man må altså ikke som udgangspunkt skrive journal om aftenen eller næste dag. Ved overdragelse af tandklinik til ny ejer: Patienten skal forud for overdragelse af en tandlægepraksis give samtykke til, at patientjournalen kan overdrages til den tandlæge, der har overtaget praksis. Samtykket kan gives mundtligt eller skriftligt
-
Klinikkens økonomi er fuldstændig afhængig af, at kunderne betaler deres behandlinger. Dokumentet indeholder et sæt af regler for, hvornår der skal lægges et aconto-beløb og hvornår resten skal betales. Endvidere et par forslag til, hvad man kan sige til folk for at de skal forstå, hvorfor vi beder om et aconto-beløb.
-
Denne overenskomst er ikk egældende længere. Den er erstattet af den overenskomst, som gælder fra 2023-2025, som du kan finde her: https://dentalkvalitet.dk/vare/overenskomst-for-klinikassistenter-2023-2025/ Her kan du downloade overenskomsten som var gældende fra marts 2020 til 2023.
-
Sundhedslov (også kaldet særloven) fra maj 2018. Denne er erstattet i juni 2021 af Bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge
-
Tandklinikken skal (jf. persondataforordningen pr. 25. maj 2018) have en opdateret IT-sikkerhedspolitik. Dette dokument er Sanadent Tandlægernes IT-sikkerhedspolitik, som let kan tilpasses. Bemærk, at dokumentets indhold gerne skal passe til den konkrete adfærd på klinikken. Dokumentet er på 14 sider med følgende indhold: Indledning Formål med IT-sikkerhedspolitikken 4 Hovedmålsætninger i IT-sikkerhedspolitikken 4 IT-sikkerhed og troværdighed 4 Afbalanceret IT-sikkerhed 5 IT-sikkerhedspolitikkens omfang 5 Risikovurdering og risikoanalyse 6 Risikovurdering 6 Sikkerhedsniveau 6 Organisering og ansvar 6 Interne organisatoriske forhold 6 Styringsprincipper 7 Eksterne samarbejdspartnere 7 Klassifikation af systemer og data 7 Personaleoplysninger 7 Oplysninger om øvrige personer 8 Brugeradfærd 8 Passwordsikkerhed 9 Ansættelsesforholdet 9 Funktionsadskillelse 9 Ansættelsens ophør 9 Fysisk sikkerhed 10 Fysisk adgangskontrol 10 Alarm 10 Beskyttelse af udstyr 10 Styring af netværk og drift 11 Eksterne serviceleverandører 11 Skadevoldende programmer (vira, orme, spy- og malware) 11 Netværkssikkerhed 11 Informationsudveksling 11 Kryptering af emails 11 Adgangsstyring 12 De forretningsmæssige krav til adgangsstyring 12 Administration af brugeradgang 12 Brugerens ansvar 12 Mobilt udstyr og fjernarbejdspladser 12 Anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af it-systemer 13 Sikkerhedskrav til informationsbehandlingssystemer 13 It-beredskabsstyring 13 Overensstemmelse med lovbestemte krav 13 Godkendelse 14
-
Tandklinikken skal (jf. persondataforordningen pr. 25. maj 2018) have en opdateret privatlivspolitik. Dette dokument er Sanadent Tandlægernes privatlivspolitik, som let kan tilpasses. Dokumentet indeholder 10 sider med bl.a. følgende indhold: Kontaktoplysninger Data Protection Officer Vi sikrer dig fair og transparent databehandling Behandling af persondata Samtykke Sikkerhed Interne regler om informationssikkerhed Brug af cookies Cookies, formål og relevans Dine rettigheder
-
Tandklinikken skal som udgangspunkt (jf. persondataforordningen pr. 25. maj 2018) indhente samtykke fra alle patienter til at registrere deres oplysninger i journalsystemet. Dette er dog senerelempet i lovgivningen og efterfølgende vejledning, så registrering, som følger af krav i lovgivningen er undtaget. Man skal dog stadig indhente patientens samtykke, hvis man påtænker at udveksle patientens oplysninger med andre (kommuner, tandteknikere og lignende og derfor kan det være en god idé at få patientens samtykke fra starten. Dette forslag til indhentning af samtykke lægger op til, at patienten afkrydser (lovpligtigt) og underskriver samtykkeerklæringen, når de besøger klinikken. I princippet skal samtykket fornys hvert år.